brigittevisser.reismee.nl

30-07-2022 van Krakau naar Berlijn


Vandaag een rechtstreeks ‘vlucht’. Dus geen gestress vanwege vertragingen enzo. Wel 7 uur zitten, maar dat is een kwestie van verplicht een zen-houding aannemen en onthaasten to-the-max.


Op de Oost-Europese stations is het een beetje anders dan bij ons, je hebt peron 1, 2 enzovoort. En aan dat peron heb je dan bijvoorbeeld tor 3 en tor 5. Het is een beetje puzzelen voor gevorderden. Mijn trein naar Berlin ging vandaag van peron 2, maar als je daar dan bent moet je afwachten aan welke kant van het peron de trein komt (op welk tor) én waar de eersteklas coupe zal stoppen. Vandaag gokte ik goed wat dat laatste betreft en kon ik meteen instappen. Het is superfijn dat ik (bijna) overal gereserveerde zitplaatsen heb, want er zitten ook mensen op de trappetjes bij de deur of op hun koffer en dat is met een rit van ruim 7 uur niet zo’n lekker idee.


Via het Poolse plattenland reizen we naar Duitsland, maar eerst gaan we terug naar Katowice, waar ik eerder deze week een overstap had. Verder komen we langs plaatsen en stationnetjes waarvan ik de naam niet eens kan opschrijven, laat staan uitspreken. Als je de route wil bekijken moet je maar eens kijken naar de foto die ik maakte in de trein. Ik deed dus het stuk van Krakow Glovy naar Berlin hbf


Voor de grap probeer ik de bloemen langs het spoor te herkennen, ik zie Guldenroede, Boerenwormkruid, Chicorei, Fluitekruid en andere witte schermbloemen, Gele Toorts, Kamille, Klaprozen, Scabiosa, Leeuwenbekjes, Valeriaan, Vlierbessen, Dille, Zuring en allerlei sierlijke grassen. Ik vermaak me er prima mee, en af en toe moet ik heel diep nadenken over de namen vooral over de Nederlandse, haha.


En al die reeën onderweg, prachtig zijn ze! Soms staan ze heel rustig te kijken naar de trein, soms gaan ze juist op de vlucht voor dat ijzeren monster. En wat zijn het er veel vandaag, in bijna ieder veld zie ik ze staan. We rijden ook door/langs een donker woud en ik hoop maar steeds dat een beer of wolf zijn neus laat zien, maar dat kan ik natuurlijk vergeten. De trein maakt zoveel herrie enbij iedere straat of zandweg die we kruisen moet hij toeteren en dat doet ie ook als er mensen langs het spoor lopen, want dat kan hier gewoon.


In Krakau was het nog droog toen ik naar het station liep, hoe verder we komen vandaag hoe natter het wordt. Gelukkig wordt dat na de Pools-Duitse grens weer beter, daar wordt het droog en de lucht weer blauw.


Maar eerst moeten we bij diezelfde Pools-Duitse grens wachten omdat er paspoortcontrole moet worden uitgevoerd. In dit gebied zijn ze behoorlijk alert met politie en douane.


Uiteindelijk komen we een kleine anderhalf uur later dan gepland aan op Berlin Hauptbanhof en ook daar is mijn hotel weer om de hoek. Lekker geregeld hoor. Nu eerst eens een eettentje zoeken en een ov-kaartje kopen en dan lekker onderuit met een boekje. Berlijn komt morgen verder aan de beurt?

Reacties

Reacties

Jan

Hoe verder de reis des te minder OV perikelen??
Ja, beren houden niet-blanke lawaai?? Veel plezier in Berlijn. Je zult je er niet vervelen denk ik zo??

Anita

Wel op de hoogte van de 9 euro-ticket neem ik aan ;)

Gerry Ehren

Vergeet in Berlijn niet het museumeiland te bezoeken!Je kunt in Berlijn ook een dagticket kopen voor een dubbeldekker waarmee je langs alle bezienswaardigheden komt, en je kunt in uitstappen wanneer je wilt. Veel plezier!

Tineke

Wil je daar een hele maand blijven? Berlijn is de moeite waard hoor. Maar je zet boven je stukje 30-6 ;)
Veel plezier hoor.

Brigitte Visser

Zo jij let goed op Tineke! Als het goed is heb ik er nu weer juli van gemaakt. Groetjes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours