brigittevisser.reismee.nl

Cordoba dag 2


Vandaag staan er twee activiteiten op het programma, maar eerst pak ik de hop-on-hop-off bus om eens te kijken wat ik nog gemist heb op mijn zwerftochten. Ik stap uit bij een prachtig gebouw dat de Diputacion heet en loop vanaf daar naar Palacio de Viana. Dit werd me door de hotel-mevrouw aangeraden als zeer mooi. En inderdaad het is prachtig, maar liefst 12 patio’s rond 1 palazzo. Vroeger natuurlijk bewoond door een arocratische Cordobaanse familie, en nu te bezichtigen door toeristen. Ook hier weer prachtige tuinen, daar word ik sowieso heel blij van in Cordoba! Overal zijn parken en vrijwel overal kun je onder de bomen lopen zodat het niet echt onhoudbaar wordt met de warmte.
Het valt me wel op dat het niet echt rete-druk is hier, overdag zie je wel van die grote groepen met een gids die door hun oortjes informatie naar binnen gooit, maar heel extreem is de het allemaal niet. Er zijn nergens wachtrijen, een restaurant hoef je niet te reserveren en geen voorstelling is uitverkocht……ik hoop niet dat dit het hele jaar zo is voor de mensen hier.

Na een salade bij de Starbucks ga ik naar het verzamelpunt voor mijn rondleiding door de Mezquita/Kathedraal. We gaan met een groep van zo’n 30 man achter een Engels sprekende Spanjaard aan, nu loop ik zelf dus met zo’n oortje in. Ik moet enorm moeite doen om José zijn verhaal te volgen, slecht verstaanbaar! Maar het komt er in het kort op neer dat dit gebouw vroeger een moskee was waar zelfs het Kalifaat Cordoba is uitgeroepen. Het is gebouwd in de 8e eeuw en men gebruikte de pilaren die uit oude Romeinse gebouwen werden gehaald, daarbovenop maakten ze die typische rood-witte bogen. Prachtig om te zien.
Ergens in de 13e eeuw werd Cordoba en heel Andalusië trouwens veroverd door de Castillaanse Christenen en toen werd de moskee veranderd in een kathedraal.
Er zijn veel uitbreidingen en aanpassingen aan het gebouw gedaan, de bouwstijlen gingen door de verschillende uitbreidingen van Romaans via Renaissance naar Barok. Een bisschop heeft in zijn tijd alle plafonds en muren wit laten pleisteren om het Moslim verleden uit te wissen, gelukkig zijn de hedendaagse architecten in staat om de mooie muurschilderingen uit de moskee-tijd terug te halen. Het geeft het gebouw een mooie mix van de katholieke afbeeldingen en Moslim invloeden.

Na deze toeristische must-see stap ik nog een keer in de hop-on-hop-off, maar nu voor een andere route, dit is een kleine bus en die neemt de kleinere straatjes. Ondertussen vertelt een Engelse stem je allerlei wetenswaardigheden over de stad. Ik zal jullie er niet mee vermoeien, maar de rode draad is: Cordoba was eerst een vesting in de Romeinse tijd, daarna werd het de Moorse hoofdstad van Andalusië waar Moslims en Joden in vrede samenleefden, tot in 1236 die Castillaanse Christenen de Moren verdreven en er een Katholieke stad van maakten. Deze geschiedenis maakt dat de bouwstijlen van Romaans en Moors tot Renaissance en Barok dwars door elkaar staan. Een mooi voorbeeld dat dit prima kan.
Enne…..in Nederlandse steden hebben we hofjes, hier in Cordoba hebben we patio’s. Prachtige binnenpleintjes, weelderig begroeid en vaak met een fontein, bedoeld om je het gevoel te geven dat je in het paradijs bent. Het is er in ieder geval goed vertoeven.

En vanavond activiteit twee: ik ga op zoek naar de flamenco ik ben tenslotte in Andalusië hè, dan hoort het erbij. En omdat ik van de week die koninklijke stallen van buiten al zag, ga ik het daar beleven.
Maar eerst een diner in een restaurantje verderop in de straat, typical Cordoban, zeggen ze. Vorig jaar in Praag at ik een stoofpotje van berenvlees, hier neem ik een stoofpotje Rabo de Toro (staart van de stier). Heerlijk gekruid vlees, maar wel een beetje veel en vet….burp.

En dan de show, prachtig, passievol en bijzonder. Eigenlijk is het een mix van de Spaanse Rijschool, dus prachtige paarden die goed gedresseerd zijn, en een prachtige flamencodanseres. Het lijkt of de paarden met de dame dansen. Heel bijzonder. Foto’s en filmpjes verboden dus jullie kunnen niet meegenieten, maar neem van mij aan: dit is een aanrader.

En nu naar bed, morgen wacht de trein naar Sevilla. Welterusten.

Reacties

Reacties

Jan

Weer een prachtig verhaal over jouw dag in cordoba. Eigenlijk is er een carrière voor jou weggelegd als verhalenschrijfster?.
Goede reis naar Sevilla.
Liefs

Daniëlle

Wat een prachtige omgeving, geniet er ontzettend van☀️

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours