brigittevisser.reismee.nl

Sevilla

Vanmorgen mocht ik aanschuiven bij een ontbijtbuffet, beter want dan kan ik wat meer verantwoord kiezen in plaats van de suikercroissants met jam uit Cordoba.

Daarna even boodschappen doen bij de Carrefour city om de hoek, fruit, gezouten noten en water zijn zo’n beetje dagelijkse kost.

En daarna mag ik de stad in, lekker vet van de zonnebrand ga ik op stap. Te voet deze keer richting het oude centrum want daar heb ik een guided tour door het Alcazar, de kathedraal en de Giralda toren.

Maar eerst een rustige wandeling door de stad. Op iedere straathoek is een kerk en allemaal hebben ze van die enorme heiligen-beelden gekleed in prachtige, kostbare gewaden. Een kaarsje aansteken is echter niet zo eenvoudig, in de meeste kerken gooi je een muntje in een bak en dan gaat er een elektrisch lampje branden, dat is toch iets minder romantisch dan een echt kaarsje. Door de stad lopend heb ik soms het gevoel terug te zijn in Cuba, lekker kleurrijke gebouwen. Ik heb al 3x bijna mijn nek gebroken omdat ik alleen maar omhoog kijk naar de prachtige panden. De straten en stoepen zijn niet zo prachtig en nogal oneffen, hahaha.
Ik kom langs de stierenvechters arena, hier wordt nog ‘gewoon’ gestierenvecht (is dat een woord? Of is het stiergevochten?) Het gebouw is prachtig en er staan veel beelden omheen van heroïsche torreadores, dus toch leuk om even te kijken. Maar zo’n event live meemaken hoeft van mij dan weer niet.

Na een koppie Americano ga ik naar het ontmoetingspunt voor mijn tour door de grote bezienswaardigheden van deze stad. Wauwauwwauw wat is dit mooi, ik kan gewoon niet stoppen met foto’s maken! Deze keer zijn we een groep van 3, twee Italianen en ik en gids Selena. We beginnen met de beklimming van de Giralda toren voor een mooi uitzicht over de stad. Deze toren heeft geen trappen, maar wel 34 hellingen waarover je naar boven klimt. Dat komt uit de tijd dat de Moslim omroeper 5x per dag op zijn ezel naar boven klom om op te roepen tot gebed. Alleen het nieuwste Katholieke deel van de toren, helemaal bovenin, heeft 17 treden. Dat kan ik. Boven is het prachtig, een mooi uitzicht over de kathedraal en de huizen van Sevilla.

Na deze beklimming gaan we de kathedraal in, de gids vertelt dat dit de grootste gotische kerk ter wereld is….. Ik weet niet helemaal zeker of ik dat geloof, eergisteren in Cordoba was ik ook al in de grootste kerk van Andalusië….. Maar indrukwekkend is het wel! Een prachtig 22 meter hoog hoofdaltaar en veel katholieke pracht en praal met veel goud en zilver en daarbovenop hebben ze hier (een deel van) de overblijfselen van Christofel Columbus. De rest ligt in de Dominicaanse Republiek. Er is een doorn uit de kroon van Jezus als reliek én ze hebben het gemummificeerde lichaam van koning Fernando, die uitgeroepen is tot Sint vanwege zijn verdiensten voor het Katholieke geloof, en dus nu San Fernando heet. Hij was het die de Moren versloeg in 1249. Bijzondere artefacten in een prachtige kerk.

Daarna gaan we naar het Real Alcazar, het Koninklijk Paleis. Als de Koninklijke familie Sevilla bezoekt, verblijven ze hier. Als ze er niet zijn mogen toeristen naar binnen, maar we mogen helaas niet naar hun persoonlijke vertrekken. Alweer een prachtig gebouw, het lijkt Moors, maar is gebouwd door de Katholieke koningen. Ik vind het mooi.
Nadat Selena ons gedag zegt kunnen we nog de tuinen gaan bezoeken, ook daar geniet ik enorm van. De cicades zingen zich de longen uit hun lijf, oh nee….strijken hun vleugels glad.

Daarna zoek ik het Hard Rock café op, laat ik die traditie nu maar in ere houden. In iedere stad waar ik ben én waar een Hard Rock café is moet ik even naar binnen.

Oh ja volgens Selena is deze zomer echt niet heel extreem warm, twee jaar geleden haalden ze 47 graden, dat was pas extreem. Maar dat het niet zo druk is begrijp ik nu ook beter, hier noemen ze dit het laagseizoen. In voor- en najaar is het hoogseizoen en dan ist druk.

Door het lange bezoek aan de kathedraal, Alcazar en Giralda toren én door het Hard Rock café ben ik om 6 uur nog in de stad, daarom zoek ik ‘mijn’ hop-on-hop-off weer op en laat me naar mijn hotel rijden. Genoeg gelopen voor vandaag, vanavond hooguit nog een wandelingetje naar de hotelbar en verder niks.

Ik geniet trouwens ook weer van al jullie reacties op mijn verhalen.
@monique ik blijf nog anderhalve week in Spanje. @gerrie de airco gaat ‘s nachts uit hoor, veel te koud anders.

Reacties

Reacties

Loes

Mooi beschreven Brigitte.
Zo fijn dat jij deze steden qua toegankelijkheid ook goed beschrijft.
Staan zeker nog op ons / mijn wensenlijstje maar is altijd toch een uitdaging om ook werkelijk te gaan. Wie weet komt het er nog van.
En ook al zegt men daar dat t nog echt niet zo heet is …. pfff … respect dat jij je niks van die voor ons tropische hitte aantrekt en gewoon je plan volgt. Op verantwoorde wijze uiteraard. Groetjes van ons; uit Zeeland waar het best iets warmer lees zonniger zou mogen zijn. ?

Jan

Wat een prachtig verhaal weer. Je voelt de inspanning van de beklimming van de toren en de pracht van de kathedraal. Bijzonder hoor. Liefs

Gerry

Mooie verhalen Brigitte, jouw volgend lijkt het net of ik zelf ook een beetje op vakantie ben.
Moest wel lachen dat je nu al in twee steden in de oudste kerk van Andaluzie bent geweest.
Tot morgen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours