brigittevisser.reismee.nl

Van Ronda naar Granada

Zo’n reisdag is toch vooral (af)wachten. Allereerst wachten op de trein in Ronda die ruim 20 minuten later aankomt dan gepland. En omdat ik in Antequera Santa Ana 19 minuten heb om over te stappen op de trein naar Granada is het afwachten of ik die ga halen.

En natuurlijk gaat dat mis, de vertraging wordt alleen maar groter. De trein heeft echt moeite met de bergen. En op het station van Antequera Santa Ana breekt dan paniek uit, hahaha. Twee Renfe-dames proberen orde te scheppen in de chaos van roepende en boze reizigers. Het gaat er met een behoorlijk Zuid Europees temperament aan toe. De dames delen de groep in tweeën: een groep die naar Madrid moet, die worden eerst geholpen omdat die trein al eerder gaat. De andere groep wil naar Granada en moet even wachten. En dan zijn er ook nog een paar Spaanse dames die een klachtenformulier willen en dat ter plekke gaan invullen, arme Renfe-dames. Als ik eindelijk aan de beurt ben blijk ik nog een keer in een andere wachtrij te moeten omdat ik niet één kaartje heb van Ronda naar Granada, maar twee aparte kaartjes met de tussenstop in deze plaats, samen met een aantal andere niet-Spaanse reizigers. Maar gelukkig is er ook voor ons plek in de volgende trein, die echter pas over 2 uur vertrekt. Het spoornet in Spanje is niet zo druk bezet. Dus wachten dan maar weer. Het station van Antequera Santa Ana heeft geen voorzieningen, daarom ben ik blij dat ik vanmorgen toch nog even langs de Carrefour ben gelopen en dat ik iets te eten bij me heb.
Ondertussen raak ik in gesprek met een Koreaanse meneer en een Chinese mevrouw, die laatste blijkt leerkracht te zijn, je komt die leerkrachten ook overal tegen. Ze was van plan om 40 dagen (lange vakanties in het onderwijs) te reizen door Portugal, Spanje en Griekenland. Helaas heeft ze gisteren te horen gekregen dat ze ‘door een situatie in haar thuisland’ eerder naar huis moet. Ze blijft twee dagen in Granada en gaat dan via Barcelona terug naar China. Sneu voor haar, maar we maken de wachttijd al kletsend met zijn drieën wel wat aangenamer.

En dan kom ik natuurlijk toch gewoon in Granada aan, wat later dan gepland maar nog steeds voor dinner-time. Dus helemaal prima. Ook hier neem ik, in navolging van de tips in mijn reispapieren, een taxi naar het hotel. Dit is weer heel anders dan alle vorige en hier mag ik 4 nachten blijven. Dus nu pak ik de rugzak eens helemaal uit om alles weer even te kunnen organiseren. En om te bekijken of ik nog genoeg schone kleren heb voor de rest van de reis.

En natuurlijk ga ik ‘nadat ik geland ben’ nog even stad in. Oei, dit is weer wat anders dan Ronda hoor! Een echte grote stad, inclusief groepen (dronken) mannen die een vrijgezellenfeest vieren. Maar goed, over twee dagen weet ik ook hier weer de weg. Met het kaartje dat ik van de hotel-mevrouw kreeg begin ik alvast aan een korte verkenning. Èn natuurlijk een een diner. Na al die tapas van de afgelopen dagen neem ik nu maar eens een paella. En omdat ik behoefte heb aan groente neem ik een vlees/groente versie, hahaha ik telde 6 bonen, 4 stukjes paprika, 4 kipdrumsticks en vooral veel rijst. Maar ach, het kost hier allemaal niets en het was ook nog eens lekker. Helemaal goed.

Morgen verder op pad in deze mooie, grote stad.



Reacties

Reacties

Gerry

Veel plezier tijdens je Vierdaagse in Granada.

Jan

Wat een geduld heb je nodig om ergens te komen. Stond dat ook in de reisbeschrijving? Veel plezier de komende dagen. Liefs

Lia Visser

Wachten heeft zo ook zijn voordelen, je leert wat andere culturen kennen ?
Veel plezier in Granada, ook een mooie stad hoor!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Tiara Tours